Rycker bilen när du växlar? Luktar det konstigt i kupén och fordonet accelererar inte trots högre varvtal? Då är det troligtvis kopplingen som är problemet. Vad ska du göra i ett sådant fall och vad kostar en reparation? Det får du veta i den här artikeln.

Rycker bilen när du växlar? Luktar det konstigt i kupén och fordonet accelererar inte trots högre varvtal? Då är det troligtvis kopplingen som är problemet. Vad ska du göra i ett sådant fall och vad kostar en reparation? Det får du veta i den här artikeln.
Hur ofta bör du byta koppling?
Kopplingen är en viktig komponent i ett fordon med förbränningsmotor. Det är svårt att ange en exakt livslängd för denna del, eftersom den främst beror på kvaliteten (fordonsklass och märke) samt körstilen. Vid korrekt användning behöver du vanligtvis inte tänka på kopplingen förrän efter 200 000–300 000 km, vilket är betydligt längre än för många andra delar. Det finns bilar som är över 20 år gamla och fortfarande har sin originalkoppling. Däremot kan du behöva byta ut batteriet eller bromsbeläggen redan efter 5 år.
Men om du gör vissa vanliga misstag under körningen kan kopplingen ta skada redan efter några tiotusentals kilometer. Vad bör du då vara uppmärksam på? Här är de vanligaste orsakerna till för tidigt kopplingsslitage:
- Att köra med halv koppling
- Att släppa upp kopplingen för snabbt
- Att varva motorn högt vid start (kopplingen överhettas)
- Att inte trampa ner kopplingspedalen helt vid växling
- Att starta med slirande däck
- Att starta med handbromsen åtdragen
Även om du kör försiktigt kan det hända att kopplingen går sönder, och även i en ny bil. Detta beror oftast på monterings- eller tillverkningsfel. Kopplingen kan också ta skada om driftvätskor, såsom olja, tränger in i systemet.
Symtom på en sliten koppling
En sliten koppling uppvisar flera tydliga symtom. Reparation eller byte blir oftast nödvändigt när du märker följande:
- Bilen accelererar inte trots att motorvarvtalet ökar (så kallad slirande koppling)
- Ovanliga ljud hörs från växellådan
- Växelspaken vibrerar kraftigt under körning
- Bilen rycker vid växling
- Det är svårt att lägga i första och backväxeln
Ibland kan du också känna en karakteristisk bränd lukt inne i bilen. Detta händer särskilt när du gasar medan kopplingspedalen är nedtryckt. Lukten tyder på att kopplingsskivan har blivit överhettad, vilket kan leda till skador.
Byte av bromsvätska och luftning av kopplingen kontra byte av kopplingen
Att byta ut kopplingen mot en ny är en komplicerad och oftast kostsam reparation. Många problem kan dock åtgärdas utan att behöva genomföra ett komplett byte. Det är viktigt att först identifiera orsaken. Svårigheter vid växling (särskilt när du ska lägga i första- eller backväxeln), ovanliga ljud samt en kopplingspedal som reagerar för långsamt eller för snabbt kan tyda på ett igensatt hydraulsystem.
En luftning av kopplingen är bäst att utföra i samband med ett byte av bromsvätska. Kostnaden för en sådan åtgärd ligger på cirka 1000 kr. För enbart luftning brukar priset ligga under 500 kr. Om kopplingscylindern är defekt och läcker vätska kan ett komplett byte, inklusive arbetskostnad, uppgå till cirka 11 000 kr.
Hur mycket kostar det att byta en koppling?
Om kopplingen faktiskt är skadad bör du räkna med betydande kostnader. Beroende på bilmodell ligger kostnaden för reservdelar och arbetet mellan 5000 och 20000 kr. För äldre bilar som är utrustade med ett dubbelmassesvänghjul kan det dock ofta vara olönsamt att byta kopplingen, eftersom reparationen kan bli dyrare än bilens värde.
I princip kan du byta kopplingen själv. Denna reparation är dock mycket svårare än ett oljebyte. I det här fallet är det bättre att anlita en professionell för att göra det. Proceduren är som följer:
- Demontering av växellådan
- Demontering av drivaxel och kopplingsarm
- Borttagning av kopplingens tryckplatta
- Demontering av kopplingslamellen
- Borttagning av svänghjulet (valfritt) eller dubbelmassesvänghjulet (nödvändigt)
- Montering av svänghjul/dubbelmassesvänghjul
- Montering av tryckplatta och kopplingslamell (samtidigt centrering)
- Återmontering av drivaxel och kopplingsarm
- Montering av växellådan (en komplex process som kräver noggrann inpassning av axeln)
Att byta ut en defekt koppling mot en ny är en tidskrävande process som kräver stor noggrannhet av biltekniker. Arbetet kan ta flera timmar, särskilt på fordon där växellådan är svåråtkomlig. Ofta behöver även kopplingsvajern, kopplingscylindern och andra systemkomponenter bytas ut i samband med reparationen.
Nödvändiga verktyg för en bilverkstad
Om du planerar att öppna en bilverkstad behöver du en rad olika verktyg för att kunna byta koppling effektivt. Se till att ha följande utrustning tillgänglig:
- Ett set med skruvnycklar och hylsnycklar för skruvar i olika storlekar
- Specialverktyg för montering av kopplingar
- Centreringsverktyg
- Smörjmedel
Vid ett kopplingsbyte kan trasiga skruvar, som fäster svänghjulet vid vevaxeln, utgöra ett stort problem. I sådana fall är professionella bilverktyg helt nödvändiga. Till exempel behöver du, när du demonterar och monterar hjullagerenheten, du en speciell hjullageravdragare. I vissa fall kan det också vara nödvändigt att byta ut bromsrör under reparationen. Ett speciellt koningsverktyg för bromsrör gör detta arbete betydligt enklare.
Utrusta din bilverkstad ordentligt och spara inte på utrustningen – det lönar sig att köpa in större mängder direkt. Förutom en stabil domkraft bör du se till att ha nödvändiga verktyg som kamaxelinställningsverktyg, oljetråg, balanseringsutrustning för tryckluftsverktyg, vulkaniseringstänger av olika slag, en hjulbalanseringsmaskin, bilbatteriladdare, oljetrycksmätare och ett brett utbud av karosseriverktyg. Hur laddar du ett bilbatteri? Speciella laddare hjälper dig med detta.
-
DSG kopplingsverkyg – 4 delar – Inkl. verktygsfodral 1190,00 kr
-
SAC kopplingsverktyg – 38 delar 1690,00 kr
-
SAC kopplingsverktyg – 48 delar
1590,00 kr1490,00 kr -
Universal verktygssats för kopplingsinriktning – 17 delar – inkl. väska
319,00 kr299,00 kr
Att byta koppling i bilen – En sammanfattning
Om kopplingen slutar fungera, åtgärda problemet omedelbart! Om du ignorerar det riskerar du att bilen blir obrukbar – ofta när du minst anar det. I många fall återstår då inget annat än att ringa efter en bärgningsbil till närmaste verkstad, där kopplingen måste bytas ut helt på grund av slitage. En koppling som fortfarande är i relativt gott skick kan dock renoveras. Ett byte av kopplingslamellen och tryckplattan samt en förnyelse av lagret kostar mellan 3000 och 5000 kr.
Om du tycker om att göra reparationer själv kan det vara en idé att läsa på mer om hur du skapar en gör-det-själv-verkstad. Du får reda på vilka elverktyg du har användning av och när du behöver en professionell arbetsbänk.
Dela