I många familjer är en bil nästan som en extra familjemedlem. Den följer med på semestern, hjälper dig att ta dig till och från jobbet eller mataffären. Ibland är det den enda följeslagaren på långa affärsresor. Ta därför hand om din bil, till exempel genom att byta motorolja regelbundet. Hur går det till? Ta reda på det här!
I många familjer är en bil nästan som en extra familjemedlem. Den följer med på semestern, hjälper dig att ta dig till och från jobbet eller mataffären. Ibland är det den enda följeslagaren på långa affärsresor. Ta därför hand om din bil, till exempel genom att byta motorolja regelbundet. Hur går det till? Ta reda på det här!
- Behöver du ens ny motorolja? Duger inte den gamla?
- Varje år eller var 10 000:e mil? Hur ofta ska du byta motorolja?
- Olja som olja? Tänk om! Välj rätt produkt för din motor!
- Hur mycket kostar det att byta motorolja?
- Vilka verktyg behöver du för att byta motorolja?
- Dags att sätta igång! Hur byter man motorolja?
- Motoroljan är bytt. Vi ses nästa år!
Behöver du ens ny motorolja? Duger inte den gamla?
Absolut inte! Att byta motorolja regelbundet är otroligt viktigt för din bil och du bör definitivt se till att det utförs. Annars riskerar du att orsaka onödiga skador på din bil. Så varför är det så viktigt?
Ny olja ser till att många delar i motorn fungerar korrekt. Detta innebär att allt går smidigt och utan onödigt slitage. Ett perfekt exempel på detta är de kolvar som hela tiden rör sig i cylindern. Ifall oljan inte fanns skulle båda komponenterna slitas mot varandra och så småningom gå sönder.
En mjukare motordrift påverkar också det som ofta håller bilisten vaken om nätterna: bränsleförbrukningen. På grund av den lägre friktionen behöver din bil inte lika mycket bränsle.
Du kommer också att köra mycket smidigare med nybytt motorolja. Varför? Den tidigare nämnda friktionen skapar ett otroligt högt ljud, och vem vill behöva få hörselskador av att köra bil? Olja hjälper till att undvika den här risken.
Du kan förlänga livslängden på din motor genom regelbundet byte. Hur funkar det exakt?
- Olja kyler motordelar som kolvar och cylindrar. Att utsätta dessa delar för höga temperaturer under för lång tid är inte fördelaktigt.
- Olja förhindrar att smuts kommer in i drivsystemet. Oljefiltret, som du byter ut tillsammans med oljan, ansvarar för detta.
- Olja skyddar mot korrosion. De flesta tillverkarna använder tillsatser som förhindrar rostbildning i motorn.
Som du kan se är ett oljebyte inte att underskatta. Det har helt enkelt en enorm betydelse för att motorn ska fungera.
Varje år eller var 10 000:e mil? Hur ofta ska du byta motorolja?
Medan du sitter bakom ratten har den här frågan antagligen slagit dig mer än en gång. Och det är bra att tänka på! Att veta när du ska byta din bils olja hjälper dig att undvika de tidigare nämnda olägenheterna.
Tillverkare av både motorer och oljor ger ofta information om den idealiska perioden. Vissa påstår till och med att deras produkter fortfarande garanterar perfekt drift efter så mycket som 50 000 mil! Vi rekommenderar dock till försiktighet när du läser sådana försäkringar.
Anpassa datumet för ditt motoroljebyte till din körstil. Detta är rimligt eftersom motorn i ett terrängfordon utsätts för andra påfrestningar än en bil i stadstrafik. Hur yttrar det sig i siffrorna? Efter hur många kilometer behöver du betyda motorolja?
- Var 5000:e km – för de som kör under extrema förhållanden, t.ex. i racinglopp eller terräng m.m.
- Efter 8 000 till 10 000 km – denna räckvidd inkluderar bilar i stadsmiljö som startas ofta och gör korta resor med en dynamisk körstil.
- Mellan 10 000 och 15 000 mil – för bilar med måttligt körsätt på både långa och korta resor.
- Var 20 000:e km – för riktiga långdistanskörare. Ett perfekt exempel är tjänstebilar som du använder för att resa runt i hela landet.
Trots dessa avstånd är många bilmekaniker överens om att det är bäst att byta motorolja varje år. Den slits inte bara under körning, utan tappar också sina positiva egenskaper med tiden. Detsamma gäller andra bildelar som bilbatteriet. Du kan även ta redo på hur man byter batteri.
- Oljetrycksmätare – 12 delar – 0 – 35 bar 379,00 kr
- Oljefilteravdragarset 249,00 kr
- Spilloljeuppsamlare – 68 L 1690,00 kr
- Spilloljeuppsamlare – 68 L 1890,00 kr
Olja som olja? Tänk om! Välj rätt produkt för din motor!
Nyckeln till en väl fungerande motor är rätt olja. Men vad exakt betyder ”rätt olja”? Uppsjön av olika märken och produkter i butikshyllorna kan vara överväldigande, så vad bör du vara uppmärksam på?
Titta först i fordonshäftet för att se vad fordonstillverkaren rekommenderar. Detta är ett grundläggande tips när du ska köpa ny olja. Det hjälper dig att välja en passande motorolja för en begagnad bil där du inte vet vilken produkt den tidigare ägaren använde.
Vad händer om originaloljan inte längre finns i butik? Jämför specifikationerna för originaloljan med andra märkens specifikationer och välj den som ligger närmast originalet. Avgörande faktorer är lämplighet för låga temperaturer och viskositet samt speciella kvalitetsegenskaper.
De två första värdena skrivs tillsammans, t.ex. 0W/30, 5W/30, 10W/40 etc. Bokstaven ”W” indikerar lämplighet vid vissa temperaturer. Ju lägre siffra, desto lägre temperatur vid vilken motorn startar. Till exempel är 0W-olja lämplig för drift vid -35 °C. Dessa värden ökar med 5 vardera (0W, 5W, 10W, 15W, etc.), vilket motsvarar en 5 °C-ökning av lämplighetstemperaturen.
Den andra siffran i denna kod indikerar viskositeten vid höga temperaturer, det vill säga motståndet mellan vätskan och respektive yta. För att uttrycka det enkelt rinner trögflytande olja ut långsammare. Du kan känna igen produkter med lägre viskositet på nollan i namnet; mer trögflytande vätskor tillhör en högre klass (upp till 60). Lägre antal anses vara mer energieffektiva eftersom dessa oljor avsevärt minskar arbetsmotståndet. Dessa produkter är dock inte tillräckliga för kraven hos en racerbil eftersom de inte erbjuder tillräckligt skydd för motorn.
På förpackningen hittar du även kvalitetssymboler: API (American Petroleum Institute) och ACEA (Association of European Automobile Manufacturers). Det händer dock också att motoroljetillverkare använder sina egna klassificeringar.
Låt oss fokusera på de mest använda. I API hittar du två bokstäver. Den första står för motortypen. Den kan vara antingen C för diesel- eller S för bensinmotorer. Den andra bokstaven bestämmer kvaliteten på oljan (från A till F för dieselmotorer och från A till M för bensinmotorer). De senare bokstäverna i alfabetet indikerar bättre kvalitet.
ACEA-specifikationen är mer detaljerad, så det är bättre att vara uppmärksam på den när du väljer. Även här består koden av två tecken. Bokstaven ger information om motortypen. A för bensin och B för dieselmotorer. Det finns även motorer av C-typ, det vill säga bensin- eller dieselmotorer med ytterligare avgasefterbehandling såsom partikelfilter och trevägskatalysatorer. Det andra värdet är en siffra som anger de detaljerade kraven för motorerna.
Hur mycket kostar det att byta motorolja?
Hur mycket du behöver lägga på ett oljebyte varierar stort. Det beror på flera faktorer och den viktigaste av dessa är bilmodellen. Som redan nämnts kan du hitta information om vilken motorolja som är lämplig i ditt fordons tekniska data. Priset beror inte bara på kvaliteten utan också på tillverkaren. Liknande produkter kan till exempel variera mellan omkring 50 och 350 kr per liter! Valet är upp till dig.
En annan kostnadsfaktor är oljefiltret, som du byter tillsammans med vätskan. Kostnaderna för detta varierar men kan ofta ligga någonstans strax under hundralappen. Dessutom behöver du ofta en ny oljeplugg eller åtminstone en ny packning. Det kostar ytterligare några tiotal kronor.
Slutligen finns det arbetskostnader. Om du byter motorolja på en verkstad, räkna med kostnader på minst tusen kronor. Om du gör allt själv kommer du att spara på den kostnaden. Om du inte har en verkstad eller tillräckligt med utrymme för att arbeta, kan du hyra en verkstadsplats.
Istället för att oroa dig för din bil senare, köp lite dyrare olja från ett pålitligt märke. När allt kommer omkring vill du inte spara pengar på fel ställe och sedan lägga pengarna du ska ha sparat på reparationer, till exempel att byta koppling i din bil.
Vilka verktyg behöver du för att byta motorolja?
Innan du börjar byta olja, se till att utrusta ditt kit med de verktyg du behöver för bytet. En uppsättning med skiftnycklar i olika storlekar, en momentnyckel och en filternyckel hör hemma i varje verkstad.
Ha en behållare redo för den använda oljan. Kapaciteten bör vara något större än oljenivån i fordonet. För att undvika oavsiktligt spill, välj speciella oljepumpar. Använd dem för att säkert tömma all vätska från motorn.
- Mobil Spilloljevagn – 65 L – Handpump 1990,00 kr
- Mobil Spilloljevagn – 55 L – Handpump 1990,00 kr
- Oljefilteravdragare – 16 delar 429,00 kr
-
Oljepåfyllning – 7,5 L – 13 Adapter
1290,00 kr1190,00 kr
Tänk också på din säkerhet. Olja är svår att tvätta av kropp och kläder. Ha därför handskar och arbetskläder. Letar du efter annan utrustning till din verkstad? Lär dig hur du lägger upp din gör-det-själv-verkstad och vad du behöver.
Dags att sätta igång! Hur byter man motorolja?
Har du redan allt du behöver, det vill säga olja och nödvändiga verktyg, så är det dags att byta motorolja i din bil.
Steg 1: Förbered bilen och platsen
Innan du tappar ur, låt oljan komma till lämplig temperatur (ca 80 °C). Då rinner den fritt ut ur pipen. För att göra detta, värm upp motorn genom att köra cirka 5 till 10 km. Placera sedan bilen på ett relativt plant underlag. Eftersom du behöver enkel åtkomst till oljepluggen är det bäst att ställa den över en fördjupning eller på en lyft.
Steg 2: Dags att skruva!
För att komma åt både avtappningspluggen och påfyllningsröret, ta bort två kåpor: den till motorn och den till underredet. Beroende på fordonsmodell sitter den första antingen fast och behöver bara tas bort, eller så är den fastskruvad. För det senare behöver du ta till skruvnyckeln. När det kommer till chassits kåpa använder man oftast en så kallad torx-skruvmejsel.
Skruva av påfyllningslocket efter att du tagit bort alla lock. Detta skapar ett luftflöde som påskyndar dräneringen av den använda oljan. Skruva sedan av avtappningsskruven. För att göra detta använder du en hylsnyckel. Ställ sedan en skål eller en oljedroppbricka under utloppet. Försök att uppskatta i vilken vinkel oljan kommer att läcka så att den inte sprider sig över hela verkstaden.
Steg 3: Tänk på korrekt avfallshantering!
Efter att ha skruvat av avtappningspluggen helt, vänta tills all vätska har runnit ut. Det här tar inte lång tid, så du behöver inte leta efter något annat för att få tiden att gå. Efter den sista droppen, häll den gamla oljan i en tät behållare, till exempel en flaska. Mycket viktigt: Kasta den inte i soporna och häll den inte i avloppet. Det utgör ett stort hot mot miljön. Det är bäst att ta oljan till en lämplig insamlingsplats för att kassera avfallet.
Steg 4: Byt filtret efter oljan
Tillsammans med motoroljan byter du även filtret. Detta säkerställer att föroreningar från den gamla filterpatronen inte kommer in i den nya vätskan. Se först till att du har enkel åtkomst till filtret. För att göra detta, lossa eventuella rör, slangar eller ledningar som försvårar åtkomst.
För att skruva av locket behöver du en lämplig skruvnyckel. Om spärren är mycket åtdragen, använd en nyckelförlängare. Efter att ha skruvat loss, förbered en plats för att placera filtret. Slå in det i en trasa eftersom det förmodligen kommer ut lite olja.
Filterpatronen är intryckt i förslutningen. Dra bestämt för att släppa. Kassera det använda filtret på samma sätt som oljan. Innan du sätter i filtret, placera packningen på locket, som ska vara i patronen tillsammans med filtret. Smörj in dessa med ny olja för att lättare skruva ihop allt.
På insatsens yta hittar du information om kraften som du inte bör överskrida vid inskruvning. Annars skadar du gängan eller tätningen. Det är bäst att använda en momentnyckel. Placera insatsen på locket och skruva fast den i bilen.
Har du en bil med ett filter i form av en metallburk? Om så är fallet är installationen lika enkel! Använd en skiftnyckel för att skruva loss den gamla patronen. Bestryk packningen med olja innan du skruvar i den nya och sätt först nu in filtret. Och det var det!
Steg 5: Vem beställde ny motorolja?
Efter att ha tagit bort den gamla oljan och bytt filtret kan du enkelt fylla på ny vätska. Se till att ha bekväm åtkomst. Använd en tratt om det behövs. Låt inte olja komma på motorn! Börja med att hälla på lite mindre än den mängd som biltillverkaren anger. Starta motorn och låt den gå i cirka 30 sekunder. Under denna tid når oljan det nya filtret och alla ledningar. Stäng av motorn och fyll på den saknade vätskan.
Steg 6: Slutjobbat för idag!
Ny olja cirkulerar nu i din bils motor. Montera tanklocket, skruva på båda kåporna och ge dig ut på vägarna med känslan av ett väl utfört jobb!
Motoroljan är bytt. Vi ses nästa år!
Som du kan se är byte av motorolja en ganska okomplicerad process. Du kan enkelt utföra det själv utan att behöva hjälp av en specialist. Men kom ihåg: ditt ansvar slutar inte vid oljebytet! Kontrollera oljenivån då och då. För att göra detta drar du, med motorn avstängd, ut oljestickan och torkar av spetsen med en trasa. Det finns två markörer där. Sätt sedan in stickan igen och dra ut den igen. Du kan avläsa aktuell oljenivå direkt på oljestickan. Den ska vara över MIN-markeringen.
Om du vill göra det lättare att byta olja, skaffa rätt tillbehör, såsom en dieselpump. Den gör att du kan fylla på motoroljan precis som bensin eller diesel. Båda processerna blir mer effektiva och bekväma eftersom du minimerar risken för vätskespill.
Dela